W 2023 roku w naszej Szkole realizowana była kolejna edycja rządowego Programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024. Placówka otrzymała dotację w wysokości 35.000 zł na zakup pomocy dydaktycznych, laptopów, narzędzi do terapii i kształcenia uczniów ze SPE. Ze środków własnych szkoła przeznaczyła 8.750 zł na zakup monitora dotykowego.
#Aktywnatablica to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Działania jakie podjęła szkoła w ramach realizacji programu Aktywna tablica 2023
- Wyznaczenie szkolnego koordynatora w zakresie stosowania TIK w szkole.
- Poinformowanie Rady Pedagogicznej o założeniach i celach realizacji programu rządowego „Aktywna Tablica – edycja 2023 ” oraz zasadami i korzyściami z uczestnictwa.
- Stworzenie na stronie internetowej szkoły zakładki „Aktywna Tablica” i umieszczanie w niej informacji o realizacji programu.
- Zamieszczanie wypracowanych scenariuszy i materiałów z wykorzystaniem TIK.
- Dzielenie się zdobytą wiedzą i umiejętnościami korzystania z TIK w celu upowszechnienia nowoczesnych technologii.
- Udział zainteresowanych nauczycieli w szkoleniach szkolnych lub zewnętrznych dotyczących TIK.
- Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych w szkole w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
- Stworzenie międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu.
- Udział nauczycieli w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy
- Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
- Uczestniczenie przez wskazaną grupę nauczycieli szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły za granicą lub SOSW w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu
- Udział 8 nauczycieli w projekcie „Lekcja Enter na zDolny Śląsk;
- Udział całej rady pedagogicznej w szkoleniu „Druk 3 D w laboratorium przyszłości – twórz własną sztukę”;
- Udział całej rady pedagogicznej w szkoleniu „Organizacja pracy z wykorzystaniem MS Teams”;
- Sztuczna inteligencja czyli A w edukacji – 7 nauczycieli
- Szybko i wygodnie czyli NEON. Rozpocznij pracę z NEONem i korzystaj z ułatwień – 5 nauczycieli;
- Canva dla nauczycieli –szkolenie od podstaw – 5 nauczycieli;
- Wykorzystanie i tworzenie materiałów dydaktycznych z otwartych zasobów – 1 nauczyciel;
- Edukacja, technologia- szanse czy zagrożenia? – 3 nauczycieli;
- Wordwall w praktyce. Interaktywne gry i quizy na każdą lekcję – 1 nauczyciel;
- Narzędzia cyfrowe- praktyczne zastosowanie na zajęciach w przedszkolu –2 nauczycieli;
- Technologia a nauczanie przedmiotów humanistycznych czyli jak skutecznie uczyć- 1 nauczyciel;
- Tradycyjnie i cyfrowo- współczesne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych – 1 nauczyciel;
- Pomysły na lekcję, która nie musi być nudna- 1 nauczyciel;
- Kodowanie w przedszkolu- 1 nauczyciel;
- Platforma Genially w edukacji- nie tylko zdalnie – 1 nauczyciel;
- Wykorzystanie tablicy interaktywnej na zajęciach edukacyjnych – 1 nauczyciel.
Korzyści: zdobycie wiedzy o różnorodnych- zasobach, umiejętność pracy w zróżnicowanej grupie pod względem poziomu kompetencji cyfrowych, umiejętność bezpiecznego poruszania się w środowisku cyfrowym, dostęp do kompleksowej wiedzy na paltformie Lekcje Enter, umiejętność tworzenia e- zasobów na potrzeby zajęć, możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami, prawidłowe stosowanie aktywizujących metod nauczania z wykorzystaniem TIK
- Udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli:
Szkoły, które współpracowały w ramach Międzyszkolnej Sieci Wspierania Nauczycieli stosujących TIK:
- Szkoła Podstawowa w Bolkowie
- Szkoła Podstawowa w Lipie,
- Szkoła Podstawowa w Pogwizdowie,
- Szkoła Podstawowa w Kaczorowie
- Szkoła Podstawowa w Dobromierzu
Głównym celem powołania międzyszkolnej sieci współpracy była wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i związanych z nią nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych w celu podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich tych placówkach.
Spotkanie 1.
Tematyka:
- Integracja uczestników sieci.
- Rozpoznanie potrzeb i zasobów.
- Ustalenie celów, harmonogramu pracy, terminów lekcji otwartych.
Spotkanie 2
Tematyka:
- Elektroniczne zasoby edukacyjne- zasady bezpieczeństwa i współpracy w Internecie.
- Lekcja w sieci. Dobór urządzeń, platformy, aplikacji.
Spotkanie 3.
Tematyka:
- Jak wykorzystać TIK na lekcji?
- Ze smartfonem na lekcji- aktywizujące metody nauczania wspierane TIK
- Canva w pracy nauczyciela.
Spotkanie 4.
Tematyka:
- SCRATCH- programowanie.
- Wykorzystanie robotów na zajęciach lekcyjnych.
Spotkanie 5.
Tematyka:
- Podsumowanie i omówienie pracy sieci.
- Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym.
- Ewaluacja.
Nauczyciele:
Alicja Suchojad – SP Lipa, SP Pogwizdów
Agnieszka Daszkiewicz – SP Bolków
Edward Nowak – SP Kaczorów, SP Lipa, SP Dobromierz
Marzena Fica- SP Pogwizdów
Monika Andrzejewska- SP Dobromierz
Angelika Wojcinowicz – Oddział przedszkolny SP Bolków
Natalia Palczak- SP Bolków
Wioleta Kulig – SP Bolków
Anna Konopka – Wasilewska – SP Bolków
Korzyści: wymiana informacji, doświadczenia, wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami, analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników, poszerzanie kompetencji uczestników, tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci, nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami, pozyskanie długofalowych i zaufanych partnerów.
- Zorganizowanie w szkole lub SOSW, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:
- Anna Konopka- Wasilewska – lekcja nt.: „Poznajemy twierdzenie Pitagorasa” – zajęcia obserwowało 8 nauczycieli
- Monika Andrzejewska- lekcja nt.:„ Porównujemy ułamki dziesiętne” – zajęcia obserwowało 7 nauczycieli.
Wnioski po przeprowadzonych zajęciach:
– stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej ułatwia wprowadzanie treści z podstawy programowej oraz pozwala na wprowadzanie wielozmysłowego poznania treści kształcenia,
– lekcje z prowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej sprzyjają aktywizacji uczniów i lepszemu zapamiętaniu treści kształcenia,
– technologia informacyjno-komunikacyjna sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów i przyczynia się do kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych uczniów,
– wykorzystanie nowoczesnych technologii sprzyja indywidualizacji pracy i właściwej organizacji treści kształcenia.
- Dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk
Nasi nauczyciele na stronie szkoły opublikowali 11 scenariuszy zajęć z wykorzystaniem TIK na zajęciach lekcyjnych:
- Agnieszka Daszkiewicz- „Zaznaczamy i odczytujemy współrzędne punktów w układzie współrzędnych”, „Dodajemy ułamki dziesiętne”,
- Monika Andrzejewska- „Długość okręgu. Liczba pi” ,
- Anna Konopka-Wasilewska-„Obliczamy objętość ostrosłupów”,
- Natalia Palczak- „Polskie symbole narodowe”, „Jan Zamoyski i złoty wiek w historii Polski”,
- Kamila Błońska- „Podróże małe i duże”, „Moja rodzina”,
- Alicja Suchojad -„Programowanie interakcji między duszkami w Scratch”,”Programowanie robota Photon-podstawy”, „Nauka bezwzrokowego pisania na klawiaturze”.
Materiały edukacyjne i informacje dotyczące stosowania TIK w edukacji:
– Formularze Google (www.drive.google.com),
– Interankiety (www.interankiety.pl),
– Learning App (www.learningapps.org),
– Fundacja Szkoła Medialna (www.szkolamedialna.pl/), (www.szkolamedialna.pl/narzedzia-tik-w-edukacji)
– E-podręczniki (www.epodreczniki.pl).
- Wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole lub SOSW oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły lub SOSW i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły lub SOSW z wykorzystaniem TIK.
Szkolny koordynator : Sławomir Kałużny
Powołane zespoły samokształceniowe:
- Zespół nauczycieli edukacji przedszkolnej: 5 nauczycieli
- Zespół nauczycieli klas 1-3: 5 nauczycieli
- Zespół nauczycieli 4- 8: 5 nauczycieli
- Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły lub szkoły za granicą uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu.
Po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami oraz obserwacji ich zajęć stwierdzono, iż wszyscy korzystają z TIK. Większość z nich przynajmniej na jednych zajęciach tygodniowo wykorzystuje technologię informacyjno- komunikacyjną, korzysta z tablic i monitorów interaktywnych. Liczba zajęć przekraczała zatem liczbę 5 godzin tygodniowo.
Dzień Kropki-Pani Edyta Madurska przeprowadziła zajęcia z okazji Dnia Kropki w klasach 4a, 4b, 7a i 7b. W trakcie zajęć uczniowie korzystali z aplikacji Quiver, która umożliwia kolorowanie w rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej interaktywnej formie nauki, dzieci mogły połączyć kreatywność z nowoczesną technologią.
Październik-miesiąc świadomości Zespołu Downa.
„Opowieści z Narnii”- Pani Edyta Madurska przeprowadziła w klasie 4a zajęcia podczas omawiania lektury „Opowieści z Narnii” z wykorzystaniem aplikacji Arloopa. Dzięki tej aplikacji, uczniowie mogli doświadczyć interaktywnych treści i przenieść się do świata Narnii za pomocą technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR). Arloopa pozwoliła uczniom połączyć literaturę z nowoczesnymi technologiami, wzbogacając ich doświadczenia edukacyjne.
Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją.
Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się:
– uczniowie chętniej pracowali indywidualnie i zespołowo – rozwiązywali zadania na platformach edukacyjnych, wykorzystywali różnorodne aplikacje;
− nauczyciele zmienili metody pracy, stosowali nowoczesne formy przedstawiania nowych treści i powtarzania wiadomości – stosowali interaktywne testy, quizy, e- podręczniki, multibooki, prezentacje, gry;
– zwiększyła się umiejętność uczniów i nauczycieli w obsłudze sprzętu i programów
− zwiększyła się atrakcyjności lekcji i motywacja uczniów do aktywnego udziału w zajęciach;
– zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli ciekawych i przystępnych dla uczniów metod aktywizujących,
– uczniowie byli na zajęciach bardziej skoncentrowani i zaangażowani, co wpłynęło na lepsze przyswojenie wiedzy i umiejętności;
– uczniowie chętniej wyszukiwali informacji w różnych źródłach;
– nastąpiła wymiana doświadczeń między uczniami i nauczycielami;
− wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie,
− nastąpiło wzbogacenie wyposażenia szkół w nowoczesny sprzęt komputerowy: laptopy monitor interaktywny.
Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu:
– pojawiły się problemy związane z dostępem do Internetu;
– uczniowie i nauczyciele prezentowali różnorodny poziom umiejętności w stosowaniu TIK;
– konieczność poświecenia większej ilości czasu na przygotowanie do zajęć lekcyjnych;
Wnioski i propozycje do dalszych edycji realizacji Programu:
– program zmienił sposób pracy dydaktyczno-wychowawczej;
– uczniowie i nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie uczenia;
– nauczyciele poszukiwali szkoleń w celu zdobycia wiedzy oraz stosowania różnorodnych programów i aplikacji;
– pozyskana wiedza i umiejętności przyczyniły się do udziału uczniów w programie: „Poznaję technologiczne triki- osiągam świetne wyniki”.