Aktywna tablica

     W 2023 roku w naszej Szkole realizowana była kolejna edycja rządowego Programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych „Aktywna tablica” na lata 2020-2024. Placówka otrzymała dotację w wysokości 35.000 zł na zakup pomocy dydaktycznych, laptopów, narzędzi do terapii i kształcenia uczniów ze SPE. Ze środków własnych szkoła przeznaczyła 8.750 zł na zakup monitora dotykowego.

#Aktywnatablica  to program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, oraz podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Działania jakie podjęła szkoła w ramach realizacji programu Aktywna tablica 2023

  1. Wyznaczenie szkolnego koordynatora w zakresie stosowania TIK w szkole.
  2. Poinformowanie Rady Pedagogicznej o założeniach i celach realizacji programu rządowego „Aktywna Tablica – edycja 2023 ” oraz zasadami i korzyściami z uczestnictwa.
  3. Stworzenie na stronie internetowej szkoły zakładki „Aktywna Tablica” i umieszczanie w niej informacji o realizacji programu.
  4. Zamieszczanie wypracowanych scenariuszy i materiałów z wykorzystaniem TIK.
  5. Dzielenie się zdobytą wiedzą i umiejętnościami korzystania z TIK w celu upowszechnienia nowoczesnych technologii.
  6. Udział zainteresowanych nauczycieli w szkoleniach szkolnych lub zewnętrznych dotyczących TIK.
  7. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych w szkole w wymiarze co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych.
  8. Stworzenie międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu.
  9. Udział nauczycieli w spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy
  10. Zorganizowanie w szkole w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu.
  1. Uczestniczenie przez wskazaną grupę nauczycieli szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowej, szkoły za granicą lub SOSW w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu
  • Udział 8 nauczycieli w projekcie „Lekcja Enter na zDolny Śląsk;
  • Udział całej rady pedagogicznej w szkoleniu „Druk 3 D w laboratorium przyszłości – twórz własną sztukę”;
  • Udział całej rady pedagogicznej w szkoleniu „Organizacja pracy z wykorzystaniem MS Teams”;
  • Sztuczna inteligencja czyli A w edukacji – 7 nauczycieli
  • Szybko i wygodnie czyli NEON. Rozpocznij pracę z NEONem i korzystaj z ułatwień  – 5 nauczycieli;
  • Canva dla nauczycieli –szkolenie od podstaw – 5 nauczycieli;
  • Wykorzystanie i tworzenie materiałów dydaktycznych z otwartych zasobów – 1 nauczyciel;
  • Edukacja, technologia- szanse czy zagrożenia? – 3 nauczycieli;
  • Wordwall w praktyce. Interaktywne gry i quizy na każdą lekcję – 1 nauczyciel;
  • Narzędzia cyfrowe- praktyczne zastosowanie na zajęciach w przedszkolu –2 nauczycieli;
  • Technologia a nauczanie przedmiotów humanistycznych czyli jak skutecznie uczyć- 1 nauczyciel;
  • Tradycyjnie i cyfrowo- współczesne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych – 1 nauczyciel;
  • Pomysły na lekcję, która nie musi być nudna- 1 nauczyciel;
  • Kodowanie w przedszkolu- 1 nauczyciel;
  • Platforma Genially w edukacji- nie tylko zdalnie – 1 nauczyciel;
  • Wykorzystanie tablicy interaktywnej na zajęciach edukacyjnych – 1 nauczyciel.

Korzyści: zdobycie wiedzy o różnorodnych- zasobach, umiejętność pracy w zróżnicowanej grupie pod względem poziomu kompetencji cyfrowych, umiejętność bezpiecznego poruszania się w środowisku cyfrowym, dostęp do kompleksowej wiedzy na paltformie Lekcje Enter, umiejętność tworzenia e- zasobów na potrzeby zajęć, możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami, prawidłowe stosowanie aktywizujących metod nauczania z wykorzystaniem TIK

  1. Udział w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli:

Szkoły, które współpracowały w ramach Międzyszkolnej Sieci Wspierania Nauczycieli stosujących TIK:

  • Szkoła Podstawowa w Bolkowie
  • Szkoła Podstawowa w Lipie,
  • Szkoła Podstawowa w Pogwizdowie,
  • Szkoła Podstawowa w Kaczorowie
  • Szkoła Podstawowa w Dobromierzu

Głównym celem powołania  międzyszkolnej sieci współpracy była wymiana informacji i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania technologii informacyjnej i związanych z nią nowoczesnych narzędzi dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych w celu podniesienia jakości pracy szkoły i zwiększenia efektywności procesu nauczania we wszystkich tych placówkach.

Spotkanie 1.

Tematyka:

  1. Integracja uczestników sieci.
  2. Rozpoznanie potrzeb i zasobów.
  3. Ustalenie celów, harmonogramu pracy, terminów lekcji otwartych.

Spotkanie 2

Tematyka:

  1. Elektroniczne zasoby edukacyjne- zasady bezpieczeństwa i współpracy w Internecie.
  2. Lekcja w sieci. Dobór urządzeń, platformy, aplikacji.

Spotkanie 3.

Tematyka:

  1. Jak wykorzystać TIK na lekcji?
  2. Ze smartfonem na lekcji- aktywizujące metody nauczania wspierane TIK
  3. Canva w pracy nauczyciela.

Spotkanie 4.

Tematyka:

  1. SCRATCH- programowanie.
  2. Wykorzystanie robotów na zajęciach lekcyjnych.

Spotkanie 5.

Tematyka:

  1. Podsumowanie i omówienie pracy sieci.
  2. Zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania wypracowanych rozwiązań innym.
  3. Ewaluacja.

Nauczyciele:

Alicja Suchojad – SP Lipa, SP Pogwizdów

Agnieszka Daszkiewicz – SP Bolków

Edward Nowak – SP Kaczorów, SP Lipa, SP Dobromierz

Marzena Fica- SP Pogwizdów

Monika Andrzejewska- SP Dobromierz

Angelika Wojcinowicz – Oddział przedszkolny SP Bolków

Natalia Palczak- SP Bolków

Wioleta Kulig – SP Bolków

Anna Konopka – Wasilewska – SP Bolków

Korzyści: wymiana informacji, doświadczenia, wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami, analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników, poszerzanie kompetencji uczestników, tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci, nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami, pozyskanie długofalowych i zaufanych partnerów.

 

  1. Zorganizowanie w szkole lub SOSW, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu:

 

Wnioski po przeprowadzonych zajęciach:

– stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej ułatwia wprowadzanie treści z podstawy programowej oraz pozwala na wprowadzanie wielozmysłowego poznania treści kształcenia,

– lekcje z prowadzone z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej sprzyjają aktywizacji uczniów i lepszemu zapamiętaniu treści kształcenia,

– technologia informacyjno-komunikacyjna sprzyja rozwijaniu zainteresowań uczniów i przyczynia się do kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych uczniów,

– wykorzystanie nowoczesnych technologii sprzyja indywidualizacji pracy i właściwej organizacji treści kształcenia.

 

  1. Dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk

Nasi nauczyciele na stronie szkoły opublikowali 11 scenariuszy zajęć z wykorzystaniem TIK na zajęciach lekcyjnych:

Materiały edukacyjne i informacje dotyczące stosowania TIK w edukacji:

– Kahoot  (www.getkahoot.com),

– Quizizz  (www. quizizz.com),

– Formularze Google (www.drive.google.com), 

–  Quizlet  (www.quizlet.com),

– Interankiety (www.interankiety.pl),

– Learning App (www.learningapps.org),

–  Fundacja Szkoła Medialna (www.szkolamedialna.pl/), (www.szkolamedialna.pl/narzedzia-tik-w-edukacji)

–  E-podręczniki (www.epodreczniki.pl).

  1. Wyznaczeniu szkolnego e-koordynatora do koordynowania działań w zakresie stosowania TIK w szkole lub SOSW oraz powołaniu nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają dyrektora szkoły lub SOSW i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły lub SOSW z wykorzystaniem TIK.

Szkolny koordynator : Sławomir Kałużny

Powołane  zespoły samokształceniowe:

  1. Zespół nauczycieli edukacji przedszkolnej: 5 nauczycieli
  2. Zespół nauczycieli klas 1-3: 5 nauczycieli
  3. Zespół nauczycieli 4- 8: 5 nauczycieli

 

  1. Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły lub szkoły za granicą uczestniczącej w Programie, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu.

Po przeprowadzeniu rozmów z nauczycielami oraz obserwacji ich zajęć stwierdzono, iż wszyscy korzystają z TIK. Większość z nich przynajmniej na jednych zajęciach tygodniowo wykorzystuje  technologię  informacyjno- komunikacyjną, korzysta z tablic i monitorów interaktywnych. Liczba zajęć przekraczała zatem liczbę 5 godzin tygodniowo.

Dzień Kropki-Pani Edyta Madurska przeprowadziła zajęcia z okazji Dnia Kropki w klasach 4a, 4b, 7a i 7b. W trakcie zajęć uczniowie korzystali z aplikacji Quiver, która umożliwia kolorowanie w rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej interaktywnej formie nauki, dzieci mogły połączyć kreatywność z nowoczesną technologią.

Październik-miesiąc świadomości Zespołu Downa.

Kalendarz adwentowy.

„Opowieści z Narnii”- Pani Edyta Madurska przeprowadziła w klasie 4a zajęcia podczas omawiania lektury  „Opowieści z Narnii” z wykorzystaniem aplikacji Arloopa. Dzięki tej aplikacji, uczniowie mogli doświadczyć interaktywnych treści i przenieść się do świata Narnii za pomocą technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR). Arloopa pozwoliła uczniom połączyć literaturę z nowoczesnymi technologiami, wzbogacając ich doświadczenia edukacyjne.

Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją.

1 Marca- Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych.

Sztuka Carvingu.

Kreatywne przerwy.

#kochamsłyszeć.

Tydzień Matematyki.

Promujemy akceptację.

Czekoladowa Fantazja.

Klasowy Dzień Rodziny.

Ocena wpływu stosowania TIK w szkołach na zaangażowania nauczycieli w proces nauczania i uczniów  w proces uczenia się:

– uczniowie chętniej pracowali indywidualnie i zespołowo – rozwiązywali zadania na platformach edukacyjnych, wykorzystywali różnorodne aplikacje;

− nauczyciele zmienili metody pracy, stosowali nowoczesne formy przedstawiania  nowych treści i powtarzania wiadomości – stosowali interaktywne testy, quizy, e- podręczniki, multibooki, prezentacje, gry;

– zwiększyła się umiejętność uczniów i nauczycieli w obsłudze sprzętu i programów

− zwiększyła się atrakcyjności lekcji i motywacja uczniów do aktywnego  udziału w zajęciach;

– zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli ciekawych i przystępnych dla uczniów metod aktywizujących,

– uczniowie byli na zajęciach bardziej skoncentrowani i zaangażowani, co wpłynęło na lepsze przyswojenie wiedzy i umiejętności;

– uczniowie chętniej wyszukiwali informacji w różnych źródłach;

– nastąpiła wymiana doświadczeń między uczniami i nauczycielami;

− wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie,

− nastąpiło wzbogacenie wyposażenia szkół w nowoczesny sprzęt komputerowy: laptopy monitor interaktywny.

Charakterystyka problemów i barier w realizacji Programu:

– pojawiły się problemy związane z dostępem do Internetu;

– uczniowie i nauczyciele prezentowali różnorodny poziom umiejętności w stosowaniu TIK;

– konieczność poświecenia większej ilości czasu na przygotowanie do zajęć lekcyjnych;

Wnioski i propozycje do dalszych edycji realizacji Programu:

– program zmienił sposób  pracy dydaktyczno-wychowawczej;

– uczniowie i nauczyciele podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie uczenia;

– nauczyciele poszukiwali szkoleń w celu zdobycia wiedzy oraz stosowania różnorodnych programów i aplikacji;

– pozyskana wiedza i umiejętności przyczyniły się do udziału uczniów w programie: „Poznaję technologiczne triki- osiągam świetne wyniki”.