SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W BOLKOWIE
Celem Szkolnego Programu Profilaktycznego są działania profilaktyczne skierowane zarówno na czynniki ryzyka jak i czynniki chroniące. Warunkiem skutecznej profilaktyki jest skoordynowanie działań we wszystkich obszarach funkcjonowania oraz włączenie się rodziców i różnych instytucji pozaszkolnych do realizacji zadań zawartych w programie.
Biorąc pod uwagę, iż czynniki ryzyka to cechy sytuacje, warunki sprzyjające powstawaniu zachowań ryzykownych a czynniki chroniące to cechy, sytuacje i warunki zwiększające odporność na działanie czynników ryzyka efektywność programu profilaktycznego jest zależna od jego spójności. Z istniejącymi dokumentami wyznaczającymi funkcjonowanie placówki oświatowej takimi jak : Statut Szkoły, WSO, Program Wychowawczy, Plan Nadzoru Pedagogicznego.
Oddziały przedszkolne
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel I
Wdrażanie do życia w społeczności przedszkolnej. |
* wdrażanie do przestrzegania Kodeksu Przedszkolaka
* dbanie o czystość i estetykę sali i otoczenia szkoły oraz uczenie dbałości o bazę materialną sali i szkoły,
* kształtowanie prawidłowych relacji na płaszczyznach, nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel
* wyrównywanie szans edukacyjnych,
* kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
|
*zaznajomienie z wybranymi treściami Kodeksu Przedszkolaka,
* przeprowadzenie cyklu zajęć mających na celu uświadomienie uczniom w jakim miejscu dobrze nam się bawi i pracuje i dlaczego musimy wszyscy o nie dbać,
*przeprowadzenie zajęć mających na celu integrację uczniów z grupą rówieśniczą, * kontrakt grupowy zawarty między uczniami a nauczycielem, *przeprowadzenie zajęć na temat Praw Dziecka,
– zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, – zajęcia logopedyczne, – współpraca z rodzicami, – współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, – współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami
* wycieczki, * imprezy i uroczystości szkolne, przedszkolne, grupowe i klasowe, |
* uczeń zna wybrane Kodeksu Przedszkolaka,
* uczeń respektuje prawa i obowiązki przedszkolaka,
* uczeń dba o swoją salę i szkołę, * uczeń dba o mienie szkolne,
* uczeń współdziała w grupie i właściwie odnosi się do rówieśników, * uczeń przestrzega ustalonych reguł, * uczeń akceptuje uczucia innych,
*uczeń korzysta z różnych propozycji szkoły,
* uczeń bierze udział w życiu klasy, grupy, społeczności uczniowskiej, |
|
Cel II
Dbanie o zdrowie swoje i innych |
* zapoznanie uczniów ze sposobami dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
* kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo i życie własne oraz innych, uczenie zdrowego stylu życia,
* poznanie podstawowych zasad poruszania się w ruchu drogowym, * wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu kołowego. |
* przeprowadzenie zajęć na temat tego, co robić, aby być silnym i zdrowym i, aby zapobiegać nadwadze, niedowadze i wadom postawy,
– organizowanie spotkań z pielęgniarką szkolną, lekarzem stomatologiem i innymi specjalistami,
* przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów na skuteczne i bez agresji rozwiązywanie konfliktów * zabawy ruchowe i zajęcia wizualizacyjne wyciszające agresję, * realizacja programów profilaktycznych,
* zabawy symulacyjne – wycieczki, – konkursy, – wizyty w bibliotece, – kino, – teatr, * pogadanki połączone z instruktażem, * ćwiczenia symulacyjne, * rozmowy indywidualne, * spotkania z przedstawicielem Policji, *instruktażowe rozmowy indywidualne, * uczestnictwo w konkursach,
|
*uczeń wie w jaki sposób należy pielęgnować swoje ciało i psychikę,
*uczeń potrafi dbać o bezpieczeństwo własne i innych,
* uczeń radzi sobie z napięciem,
* uczeń umie zachować się w sytuacjach zagrożenia, * uczeń uczestniczy w życiu klasy i szkoły, * uczeń zna zasady poruszania się po jezdni, * uczeń stosuje przepisy podczas poruszania się po jezdni,
|
|
Klasa I
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel I
Wdrażanie do życia w społeczności klasowej, szkolnej, przdszkolnej. |
* wdrażanie do przestrzegania Statutu Szkoły,
* dbanie o czystość i estetykę klasy i otoczenia szkoły oraz uczenie dbałości o bazę materialną klasy i szkoły,
* kształtowanie prawidłowych relacji na płaszczyznach, nauczyciel – uczeń, uczeń – nauczyciel
* zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,
* kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, |
*zaznajomienie z wybranymi treściami Statutu Szkoły,
* przeprowadzenie cyklu zajęć mających na celu uświadomienie uczniom w jakim miejscu dobrze nam się bawi i pracuje i dlaczego musimy wszyscy o nie dbać
*przeprowadzenie zajęć pt. „Jestem uczestnikiem grupy”, * kontrakt klasowy zawarty między uczniami a nauczycielem, * przeprowadzenie zajęć „Rozumiemy i akceptujemy uczucia innych ludzi”, *przeprowadzenie zajęć warsztatowych na temat Praw Dziecka ze szczególnym uwzględnieniem tematu przemocy rówieśniczej – zajęcia wyrównawcze, – zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, – zajęcia logopedyczne, – koła zainteresowań, – współpraca z rodzicami, – współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, – współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami – zajęcia nadobowiązkowe,
* wycieczki, * imprezy i uroczystości szkolne i klasowe, |
* uczeń zna wybrane treści Statutu,
* uczeń respektuje prawa i obowiązki ucznia,
* uczeń dba o swoją klasę i szkołę, * uczeń dba o mienie szkolne,
* uczeń współdziała w grupie i właściwie odnosi się do rówieśników, * uczeń przestrzega ustalonych reguł, * uczeń akceptuje uczucia innych,
*uczeń korzysta z różnych propozycji szkoły,
* uczeń bierze udział w życiu klasy i szkoły, |
|
Cel II
Dbanie o zdrowie swoje i innych |
* zapoznanie uczniów ze sposobami dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
* zapoznanie uczniów z substancjami trującymi,
* uświadomienie uczniom szkodliwości dla zdrowia wynikających z nadmiernego i długotrwałego przebywania w hałasie,
* kształtowanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo i życie własne oraz innych, uczenie zdrowego stylu życia,
* poznanie podstawowych zasad poruszania się w ruchu drogowym, * wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu kołowego. |
* przeprowadzenie zajęć na temat tego co robić, aby być silnym i zdrowym i, aby zapobiegać nadwadze, niedowadze i wadom postawy
* przeprowadzenie zajęć na temat środków szkodliwych dla zdrowia i uzależniających ze szczególnym uwzględnieniem dopalaczy
* przeprowadzenie zajęć dotyczących problematyki skutków przebywania w nadmiernym hałasie
* przeprowadzenie zajęć dotyczących sposobów na skuteczne i bez agresji rozwiązywanie konfliktów * zabawy ruchowe i zajęcia wizualizacyjne wyciszające agresję, * realizacja programów profilaktycznych
* zabawy symulacyjne – wycieczki, – konkursy, – wizyty w bibliotece, – kino, – teatr, – zajęcia pozalekcyjne, – zajęcia sportowe, – konkursy, * pogadanki połączone z instruktażem, * ćwiczenia symulacyjne, * rozmowy indywidualne, * spotkania z przedstawicielem Policji, *instruktażowe rozmowy indywidualne, * uczestnictwo w konkursach na temat bezpieczeństwa na drogach |
*uczeń wie w jaki sposób należy pielęgnować swoje ciało i psychikę,
*uczeń zna szkodliwe i uzależniające właściwości alkoholu, papierosów, narkotyków, dopalaczy, leków itp.
*uczeń zna skutki nadmiernego i długotrwałego przebywania w hałasie,
*uczeń potrafi dbać o bezpieczeństwo własne i innych,
* uczeń radzi sobie z napięciem,
* uczeń umie zachować się w sytuacjach zagrożenia, * uczeń uczestniczy w życiu klasy i szkoły, * uczeń zna zasady poruszania się po jezdni, * uczeń stosuje przepisy podczas poruszania się po jezdni,
|
|
Klasa II |
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel. I
Wdrażanie do życia w społeczności klasowej i szkolnej |
*wdrażanie do przestrzegania Statutu,
* rozwijanie umiejętności, postrzegania własnej osoby na tle grupy rówieśniczej,
* rozwijanie umiejętności nazywania i rozumienia swoich uczuć,
* kształtowanie umiejętności uczestniczenia w grupie,
* kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami,
*kształtowanie postawy koleżeństwa,
* zapobieganie niepowodzeniom szkolnym, |
*zaznajomienie z wybranymi treściami Statutu,
* przeprowadzenie zajęć na temat niepowtarzalności jednostki ludzkiej,
* przeprowadzenie zajęć dotyczących przeżywania różnych uczuć w różnych sytuacjach,
– zajęcia pozalekcyjne, – wycieczki, – uroczystości i imprezy klasowe i szkolne,
* przeprowadzenie zabaw sytuacyjnych pokazujących w jaki sposób możemy radzić sobie w sytuacjach trudnych,
* kontrakt kodeksu między nauczycielem a uczniem, * przeprowadzenie zajęć uświadamiających uczniom jak, gdzie i kiedy należy szukać pomocy, * zorganizowanie zespołów pomocy koleżeńskiej,
* zajęcia warsztatowe dla rodziców w zakresie pomocy dziecku w pokonywaniu trudności szkolnych, * zajęcia wyrównawcze, * zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, * zajęcia logopedyczne, * pomoc koleżeńska, * współpraca z poradnią psyhologiczno – pedagogiczną, * współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami
|
*uczeń zna i stosuje wybrane treści Statutu,
* uczeń zauważa i akceptuje podobieństwa i różnice między sobą a pozostałymi członkami grupy,
* uczeń nazywa i akceptuje swoje uczucia a także uczucia innych ludzi
* uczeń uczestniczy w życiu klasy i szkoły, * uczeń respektuje prawa i obowiązki ucznia,
*uczeń zwraca się o pomoc do rówieśników i osób dorosłych w trudnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
*uczeń przestrzega zasad kontraktu, * uczeń umie udzielić koleżeńskiej pomocy,
* uczeń korzysta z różnych form zajęć szkolnych, |
|
Cel II
Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych
|
* kształtowanie postawy ograniczonego zaufania do osób nieznanych, *uświadomienie uczniom szkodliwości substancji uzależniających, *zapobieganie aktom przemocy i agresji,
* zapoznanie ze sposobami spędzania wolnego czasu,
* wdrażanie do przestrzegania przepisów ruchu drogowego, * rozwijanie umiejętności odpowiedniego zachowania podczas podróży |
* przeprowadzenie zajęć na temat tego, jak należy zachowywać się w stosunku do osób chorych, * pedagogizacja rodziców, *przeprowadzenie zajęć nawiązujących do na tematu dzieci sięgają po środki zmieniające świadomość, * zabawy ruchowe, sytuacyjne * edukacja filmowa,
* zajęcia pozalekcyjne, * zajęcia sportowe, * wycieczki, *kino, * teatr, * udział w uroczystościach i imprezach szkolnych, * konkursy,
* pogadanki, * ćwiczenia symulacyjne, *spotkania z policjantem, * konkursy, * rozmowy indywidualne, *wycieczki autokarowe,
|
* uczeń rozumie, dlaczego nie może ufać nieznajomym, * uczeń wie, co to jest uzależnienie, * respektuje prawa i obowiązki, *uczeń poznaje sposoby odpoczywania, * uczeń zna sposoby wyciszania agresji, * uczeń radzi sobie z trudnymi emocjami,
* uczeń bierze udział w życiu klasy i szkoły, * kulturalnie zachowuje się w czasie spacerów
*uczeń zna przepisy ruchu drogowego,
*uczeń zna zasady kulturalnego zachowania się i przestrzega ich podczas podróży,
|
|
Klasa III
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel 1.
Wdrażanie do życia w społeczności klasowej i szkolnej |
*wdrażanie do przestrzegania obowiązków i praw ucznia,
* rozwijanie umiejętności postrzegania własnej osoby na tle rówieśników,
* rozwijanie umiejętności nazywania i rozumienia swoich uczuć,
* kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami.
* wyrabianie postawy koleżeństwa,
* zapobieganie niepowodzeniom, |
*zapoznanie uczniów z wybranymi treściami Statutu,
*przeprowadzenie zajęć na temat tego, jak wszyscy tworzymy klasę oraz atmosferę tej klasy,
*przeprowadzenie zajęć na temat różnorakich przeżyć i towarzyszącym im uczuciom,
* zawarcie kontraktu klasowego, * pedagogizacja rodziców, – przeprowadzenie zajęć dla rodziców w zakresie pomocy dziecku w sytuacjach trudnych, – przeprowadzenie zajęć nt. Jak ustrzec dziecko przed szkodliwym wpływem Internetu
* organizowanie pomocy koleżeńskiej * przeprowadzenie zajęć na temat tego jak zasłużyć na miano dobrego przyjaciela
* zajęcia logopedyczne, *zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, * zajęcia korekcyjno – kompensacyjne * koła zainteresowań, * współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami, * współpraca z rodzicami, |
*uczeń respektuje prawa i obowiązki ucznia,
* uczeń rozumie na czym polegają wzajemne relacje w grupie,
* uczeń wie, że emocje towarzyszą nam w różnych sytuacjach,
*uczeń rozumie jak trudno jest pozostawać w sytuacji, gdy ktoś nas odrzuca,
* uczeń przestrzega zasad zawartych w kontrakcie, * uczeń stara się szanować innych, * uczeń jest odpowiedzialny za swoje zachowanie,
* uczeń wie, co to znaczy być dobrym kolegą,
* uczeń nie jest obojętny na niepowodzenia innych, *uczeń bierze udział w zajęciach pozalekcyjnych, korzysta z różnych form pomocy,
|
|
Cel II
Dbanie o zdrowie swoje i innych. |
* kształtowanie postawy ograniczonego zaufania do osób nieznanych,
* zapoznanie uczniów z zagrożeniami wynikającymi ze stosowania substancji uzależniających,
* uświadomienie uczniom szkodliwości dla zdrowia i bezpieczeństwa wynikających z powodu stosowania przemocy i agresji,
* uczenie sposobów spędzania wolnego czasu,
* wdrażanie do stosowania poznanych przepisów ruchu drogowego,
* uczenie sposobów zachowania się na ulicy, podwórku, w parku itp.
* wyrabianie nawyku odpowiedzialnego zachowania się podczas podróży autobusem, pociągiem i rowerem. |
* przeprowadzenie zajęć pod hasłem „Dlaczego NIE”,
* współpraca z rodzicami ,
* przeprowadzenie zajęć na temat zastępowania agresji zachowaniami konstruktywnymi,
* zajęcia pozalekcyjne, *udział w konkursach, * uczestnictwo w życiu szkoły i klasy, *wycieczki, * korzystanie z różnych form wypoczynku,
* spacery, * ćwiczenia symulacyjne, * instruktaż, * pogadanki,
* instruktaż, * pogadanki, * rozmowy indywidualne, *ćwiczenia sytuacyjne, *konkursy,
*ćwiczenia symulacyjne, * opracowanie regulaminu wycieczki, * egzamin na kartę rowerową.
|
* uczeń rozumie, kiedy
i dlaczego należy odmawiać w sytuacjach zagrożenia,
* uczeń zna zagrożenia dla zdrowia i życia,
* uczeń zna sposoby radzenia sobie z agresją innych,
* uczeń wie, w jaki sposób zorganizować sobie wolny czas, *uczeń uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
* uczeń zna i stosuje przepisy ruchu drogowego,
* uczeń kulturalnie zachowuje się w miejscach publicznych,
* uczeń przestrzega bezpieczeństwa i zasad dotyczących podróżowania. |
|
Klasa IV
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel I
Zapobieganie zachowaniom agresywnym
|
* rozwijanie zdolności, talentów
i predyspozycji każdego ucznia, efektywne wykorzystanie wolnego czasu,
* wzmacnianie działań chroniących przed agresją,
* uświadomienie, że wszelkie zjawiska przemocy są naruszeniem dóbr i praw człowieka,
* zapobieganie aktom przemocy,
*ustalenie norm i sankcji za nieprzestrzeganie tych norm,
*zachęcanie do otwartości w relacjach: nauczyciel-uczeń, uczeń-nauczyciel
*zapobieganie niepowodzeniom szkolnym, |
* wspólne poszukiwanie poprzez uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych,
*pogadanki, *oddziaływania wychowawcze,
* przypomnienie praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka, * przedstawienia profilaktyczno-edukacyjne
* dyżury nauczycieli, *pogadanki, *rozmowy indywidualne z uczniami,
*kontrakt zawarty między wychowawcą a uczniem, *kodeks ucznia,
*praca wychowawcza nauczycieli,
*zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, * zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, *pomoc koleżeńska, *koła zainteresowań, *koła przedmiotowe, *zajęcia logopedyczne, *współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, *współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami, |
* uczeń ma pozytywny obraz samego siebie,
*uczeń stara się panować nad swoimi emocjami
*uczeń prezentuje postawy otwartości,
*uczeń ma świadomość swoich czynów,
* uczeń umie ponosić konsekwencje,
*uczeń potrafi wyrazić w sposób kulturalny własną opinię, *uczeń jest tolerancyjny,
*uczeń korzysta z różnych propozycji szkoły w tym zakresie,
|
|
Cel II
Motywowa nie do prowadzenia zdrowego stylu życia |
* poznanie zasad dotyczących higieny osobistej, zdrowego żywienia i higieny pracy ucznia,
* definicja substancji odurzającej, zapoznanie z negatywnym wpływem substancji odurzających na organizm dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem dopalaczy
* kształtowanie postaw dotyczących troski o bezpieczeństwo własne i innych,
* uczenie się umiejętności obrony przed naciskami ze strony otoczenia, rówieśników i osób dorosłych,
*rozwijanie umiejętności podstawowych zasad zachowania się pieszego i rowerzysty,
*uczenie umiejętności bezpiecznego zachowania się podczas podróży, wycieczek, |
* pogadanki, *zajęcia w ramach przedmiotu WDŻ,
*realizacja programu na lekcjach przyrody, *spotkania z policjantem, terapeutą, * realizacja programów profilaktycznych
* zajęcia profilaktyczne ,
* pedagogizacja rodziców, *warsztaty,
*spacery, *wycieczki piesze, *pogadanki, *ćwiczenia symulacyjne, *rozmowy indywidualne, *spotkania z policjantem,
*ustalenie regulaminu wycieczek, *wycieczki, *wyjazdy, *spacery, *pogadanki, *instruktaż, *lekcje przedmiotowe, *zajęcia sportowe, *rozmowy indywidualne, *ustalenie zasad podróżowania, |
* uczeń zna zasady higieny osobistej i zdrowego żywienia,
* uczeń zna negatywne skutki zażywania substancji odurzających,
*uczeń umie troszczyć się o bezpieczeństwo własne i innych, nie stwarza sytuacji zagrażających życiu własnemu i innych *uczeń umie bronić się przed agresją grupy, *uczeń potrafi powiedzieć „nie”,
*uczeń zna i stosuje podstawowe zasady zachowania się pieszych, *uczeń zna znaki drogowe i stosuje się do nich,
*uczeń przestrzega zasad podróżowania i stosuje przepisy bezpieczeństwa, |
|
Klasa V
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel I
Zapobieganie zachowaniom agresywnym |
*kształtowanie umiejętności pozytywnego myślenia o sobie,
* uczenie młodzieży polubownego załatwiania spraw (bez przemocy)
* kształtowanie umiejętności odróżnienia zachowań pozytywnych od negatywnych,
*kształtowanie prawidłowych relacji na płaszczyznach nauczyciel-uczeń uczeń-nauczyciel,
* zapobieganie niepowodzeniom szkolnym,
|
* uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych,
* zajęcia warsztatowe,
* przedstawienia profilaktyczno-edukacyjne, *godziny wychowawcze,
*tworzenie „kodeksu zachowań”,
* zajęcia warsztatowe, * praca ogólnowychowawcza, * przypomnienie treści Konwencji Praw Dziecka,
*zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, * zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, *pomoc koleżeńska, *koła zainteresowań, *koła przedmiotowe, *zajęcia logopedyczne, *współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, *współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami,
|
* uczniowie mają pozytywny obraz samych siebie,
*uczeń potrafi polubownie załatwiać swoje sprawy,
*uczeń umie odróżniać zachowania pozytywne od negatywnych,
*uczeń zna zasady prawidłowych relacji i przestrzega tych zasad,
*uczeń korzysta z różnych propozycji szkoły, |
|
Cel II
Motywowanie do preferowania zdrowego stylu życia
|
* zapoznanie z rolą sportu, czynnego wypoczynku i rozwijania zainteresowań,
* prowadzenie rozmów na temat poszanowania godności ludzkiej i koleżeństwa,
* przypomnienie wiadomości dotyczących negatywnego wpływu środków odurzających, dopalaczy, nikotyny i alkoholu na organizm człowieka,
* poznanie zasad bezpieczeństwa własnego i innych, poznanie zasad postępowania w przypadku różnych oparzeń,
* uczenie się „sztuki odmawiania”,
*wyrabianie nawyku przestrzegania zasad zachowania się pieszego i rowerzysty,
*kształtowanie nawyku stosowania zasad bezpieczeństwa podczas podróży środkami lokomocji,
*poznanie zasad dotyczących higieny osobistej ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania,, zdrowego żywienia i higieny pracy |
* uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych i innych formach pracy pozalekcyjnej,
* udział w zawodach sportowych,
*przypomnienie zapisów Konwencji Praw Dziecka oraz Deklaracji Praw Człowieka
* konkursy, * pogadanki, * zajęcia profilaktyczne,
* lekcje profilaktyczne
* zajęcia warsztatowe, * pedagogizacja rodziców,
*spacery, *wycieczki rowerowe, *pogadanki, *spotkania z policjantem,
*wycieczki, *spacery, *ćwiczenia symulacyjne, * instruktaż, * regulamin wycieczek,
*zajęcia w ramach WDŻ, * spotkania z pielęgniarką, * pogadanki, |
* uczniowie znają rolę sportu i czynnego wypoczynku oraz rozwijają swoje zainteresowań,
* uczniowie szanują się wzajemnie,
*uczeń zna skutki zażywania środków odurzających, dopalaczy, palenia papierosów i spożywania alkoholu,
*uczeń umie troszczyć się o bezpieczeństwo własne i innych oraz udzielić pierwszej pomocy,
* uczeń potrafi „bronić się” przed naciskiem grupy,
*uczeń bezpiecznie porusza się po ulicy,
*uczeń stosuje zasady dotyczące bezpieczeństwa podczas podróżowania autokarem, rowerem itp.
*uczeń stosuje się do zasad higieny osobistej, prowadzi zdrowy styl życia, przestrzega zasad higieny pracy |
|
Klasa VI
|
||||
Cele | Zadania | Sposoby realizacji | Osiągnięcia uczniów | |
Cel I
Zapobieganie zachowaniom agresywnym.
|
* ćwiczenia afirmujące, podnoszące samoocenę, uczenie samoakceptacji,
* kształtowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami,
* zapobieganie niepowodzeniom szkolnym i zapobieganie przemocy,
|
* zajęcia warsztatowe
*udział w zajęciach pozalekcyjnych, * analiza tekstu literackiego „Niezapomniana lekcja”,
* przypomnienie Konwencji Praw Dziecka,
*zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, * zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, *pomoc koleżeńska, *koła zainteresowań, *koła przedmiotowe, *zajęcia logopedyczne, *współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, *współpraca z pedagogiem, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami,
|
* uczeń umie akceptować samego siebie,
*uczeń jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych,
*uczeń nie boi się wyrażać własnych opinii, *uczeń stara się szanować cudzą godność, *uczeń jest tolerancyjny wobec „inności”, *uczeń nie przechodzi obojętnie wobec negatywnych zachowań,
*uczeń korzysta z różnych propozycji szkoły, |
|
Cel II
Motywowanie do prowadzenia zdrowego stylu życia |
* przypomnienie informacji o negatywnych skutkach zażywania środków odurzających, dopalaczy, palenia papierosów i spożywania alkoholu oraz ich wpływie na organizm człowieka,
* kształtowanie postaw troski o życie własne i innych, |
* programy profilaktyczne,
* przedstawienia profilaktyczno-edukacyjne,
* opowiadania literackie
*lekcje profilaktyczne * pogadanki na godzinie wychowawczej |
* uczeń zna rodzaje środków uzależniających i ich wpływ na organizm człowieka,
*uczeń zna swoje dobre i słabe strony, *uczeń umie radzić sobie ze stresem,
*uczeń troszczy się o własne zdrowie i zdrowie innych, |
|
|
* wyrabianie umiejętności radzenia sobie z presją grupy
* rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron, zalet i wad,
* wyrabianie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
* uczenie się udzielania pierwszej pomocy w razie omdlenia, oparzenia itp.
* wdrażanie do poznawania własnego ciała,
*motywowanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
*utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym, |
* przedstawienia profilaktyczno-edukacyjne,
* zajęcia warsztatowe, * godziny wychowawcze, * WDŻ,
*zajęcia warsztatowe, * godziny wychowawcze,
* pedagogizacja rodziców, * pogadanki i zajęcia warsztatowe na temat bezpieczeństwa na co dzień
* realizacja programu „Między nami kobietkami – dziewczętami kl.VI” * pogadanki, * WDŻ,
*pogadanki, *spotkania z policjantem,
*pogadanki, *rozmowy indywidualne, *wycieczki, *spacery, *lekcje przedmiotowe, |
*uczeń potrafi przeciwstawić się naciskom grupy,
*uczeń potrafi radzić sobie w sytuacjach stresowych,
*uczeń potrafi udzielać pierwszej pomocy,
*uczeń zna zmiany zachodzące w jego ciele,
*uczeń zna przepisy ruchu drogowego i wie dlaczego należy ich przestrzegać,
*uczeń stosuje w codziennym życiu zasady bezpieczeństwa i wie, co może być przyczyną wypadku. |
Działania skierowane do rodziców:
Zadania | Formy realizacji |
Informowanie rodziców o pracach szkoły | 1. Zapoznanie rodziców z obowiązującymi dokumentami szkoły
2. 2. Prowadzenie zajęć otwartych |
Informowanie rodziców o pracy dziecka w szkole | 1. Informowanie o wynikach w nauce i zachowaniu podczas zebrań rodzicielskich
2. Indywidualne spotkania rodziców z wychowawcą 3. Indywidualne spotkania rodziców ze specjalistami 4. Notatki z rozmów z rodzicami 5. Indywidualne rozmowy rodziców z dyrektorem szkoły |
Współpraca z rodzicami | 1. Pomoc rodziców w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych
2. Systematyczna współpraca z radą rodziców |
Pedagogizacja rodziców | Spotkania ze specjalistami |
Działania skierowane do nauczycieli:
Zadania | Formy realizacji |
Propagowanie kursów i szkoleń | Informowanie nauczycieli o dostępnych kursach, szkoleniach i konferencjach organizowanych poza szkołą |
Organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego | Organizowanie szkoleń i warsztatów dla Rady Pedagogicznej na terenie szkoły |
Propagowanie literatury dotyczącej profilaktyki uzależnień | 1. Pozyskiwanie i udostępnianie materiałów dotyczących profilaktyki uzależnień
2. Kącik profilaktyczny dla nauczycieli w bibliotece szkolnej |
Program jest ewaluowany w następujący sposób:
– ankietowanie uczniów po każdym etapie edukacyjnym
– obserwacje zachowań uczniów podczas np. uroczystości szkolnych, zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, przerw międzylekcyjnych, wycieczek itp.
– analiza dokumentacji szkolnej