Zajęcia realizowane w ramach programu Laboratoria Przyszłości

Warsztaty kulinarne – język angielski

22 lutego 2024 r.  uczniowie klasy 6a i 6b uczestniczyli w lekcji języka angielskiego, która odbyła się w pracowni kulinarnej. Uczniowie utrwalali słownictwo związane z gotowaniem i sprzętem używanym w kuchni. 

 

 

Zajęcia rozwijające z fizyki i elementów robotyki

W ramach zajęć wspierających w naszej szkole prowadzone są zajęcia z elementów robotyki. Niedawno przeprowadziliśmy się ze starej pracowni informatycznej do nowego miejsca. Zostały zakupione nowe gabloty na nasze roboty i efekty pracy z drukarką 3D. Uczniowie z klas ósmych uczęszczający na koło fizyczne po zapoznaniu się z instrukcją bardzo starannie składali roboty. Praca trwała kilka zajęć, bo przecież „mBoty” są dość skomplikowane i wymagają skupienia i dokładności. Efekty pracy dały uczestnikom dużą satysfakcję co widać na poniższych zdjęciach. Kolejnym krokiem było zainstalowanie na telefonach programu umożliwiającego sterowanie robotami. Na kolejnych zajęciach uruchomiliśmy drukarkę 3D która została poprawnie ustawiona i skalibrowana. Wszyscy uczniowie są bardzo zadowoleni z możliwości korzystania z takich pomocy.

Nietypowe lekcje języka angielskiego

 7 grudnia klasa 6a i 6b uczestniczyły w lekcji j. angielskiego, przeprowadzonej w pracowni rękodzieła. Uczniowe poznali słownictwo związane z rękodziełem oraz nazwy narzędzi, służących do wykonywania robótek ręcznych. Sróbowali również swoich sił w dzierganiu. Zajęcia klasy 6b były zajęciami otwartymi, obserwowanymi przez zaproszonych nauczycieli, którzy także podjęli się robienia na drutach.

Rodzinne warsztaty kulinarne

  Nic tak słodko nie przywodzi na myśl Bożego Narodzenia, jak wspólne pieczenie i dekoracja pierników. Jak z pieczenia uczynić przyjemną zabawę w kuchni? Zaprosić do współpracy rodziców i zabrać ze sobą dużo uśmiechu! Taki właśnie przepis na wspólne wtorkowe popołudnie miały klasy 2a i 5c, które spotkały się w szkolnym „Laboratorium Przyszłości”, aby wspólnie wypiekać korzenne pierniczki. Uczniowie mogli sami rozwałkować wcześniej przygotowane ciasto, a potem wyciskać za pomocą foremek różne kształty, aby za chwilę upiec swoje smakołyki. Akcja wspólnego pieczenia pierników przyciągnęła zapachem wielu uczniów. Tego dnia nasza szkoła zamieniła się w prawdziwą fabrykę pierników. W całej szkole unosił się korzenny zapach przywołujący wśród zebranych – zarówno dzieci, jak i dorosłych – najmilsze wspomnienia świąteczne. 

Nic nie cieszy tak, jak samodzielnie wykonane i ozdobione pierniczki! Szkolne, wspólne pieczenie było świetną integracją i doskonałą zabawą, której efekty spełniły jeszcze jedno, bardzo ważne zadanie. Dekoracyjnie przygotowane i pięknie zapakowane pierniki wsparły bardzo szczytny cel – dochód ze sprzedaży pierników przeznaczony został na pomoc dzieciom, podopiecznym wrocławskiej fundacji „Zobacz Mnie”. Serdecznie dziękujemy Super Mamom – Super Bohaterkom, z klas 2a i 5c, które pomogły nam wziąć udział w akcji „Zostań SUPERMIKOŁAJEM”. Zajęcia przeprowadzono wykorzystując pomieszczenie i sprzęt z projektu ,,Laboratoria przyszłości”.

Mikołajki w świetlicy

Noc w szkole

  Noc z czwartku na piątek uczniowie i uczennice klasy 7a spędzili na tzw. Nocce w szkole. Wieczór rozpoczęli od warsztatów kulinarnych, samodzielnie wykonując pizze oraz tortille. Spotkanie nie było tylko ucztą dla podniebień, ale także dla duszy – pod osłoną nocy klasa 7a obejrzała teatralną realizację Balladyny. Później, aby rozładować emocje wzbudzone przez przedstawienie, uczniowie i uczennice zajęli się rozmaitymi grupowymi aktywnościami: tańcem belgijki, grą w króla i królową czy sporządzaniem zasad życia klasy. Dzień później, po pełnej wrażeń nocy, klasa wzięła udział w warsztatach tworzenia świec sojowych przygotowanych przez Panią Paulinę Krawczyk, a także porozmawiała o zagrożeniach Internetu. Wszyscy niewyspani, ale zadowoleni wkroczyli w grudniowy weekend. Zajęcia przeprowadzono wykorzystując pomieszczenie i sprzęt z projektu ,,Laboratoria przyszłości”.

 

Zajęcia sensoryczno- plastyczne w Laboratorium Przyszłości

 Dzisiaj uczniowie przy użyciu ugotowanej, zblendowanej marchewki oraz mąki ziemniaczanej przygotowali „Marchewkolinę”(naturalną ciastolinę). Zabawa ta stymuluje zmysł czucia, dotyku, węchu, a także smaku. Rozwija motorykę małą oraz ma działanie relaksujące.

Zdrowe śniadanie

   W ramach zakończenia tygodniowego bloku tematycznego WIEMY CO JEMY, uczniowie klasy 2b przygotowywali propozycję zdrowego śniadania. Każdy uczeń z przyniesionych zdrowych produktów wykonał kanapki, sałatki owocowe lub pyszny twarożek. Uczniowie z wielkim zapałem przygotowywali ulubione produkty polecane na zdrowe śniadanie. Po wykonaniu, wszyscy wspólnie degustowali swoje potrawy, ale i dzielili się nimi z innymi. Podczas zajęć było dużo zabawy i skupienia na wykonaniu zadania, ale także nauki o korzystaniu ze sprzętu kuchennego jak i wdrażanie do konieczności porządkowania swojego stanowiska pracy. Zajęcia przeprowadzono wykorzystując pomieszczenie i sprzęt z projektu ,,Laboratoria przyszłości”.

Bomba witaminowa, czyli sałatka owocowa i szaszłyki

   Uczniowie klasy 2 a dzisiaj na zajęciach przygotowywali zupełnie samodzielnie pyszną i zdrową sałatkę owocową oraz szaszłyki. Dzieci wybrały i przyniosły do klasy swoje ulubione owoce. Po krótkim wstępie, przystąpiły do pracy. Królowały jabłka, gruszki, ale nie zabrakło też mandarynek, bananów, pomarańczy, winogron, kiwi, ananasa oraz granatów.

Uśmiechnięte i pełne skupienia buzie pokazały, że zajęcia kulinarne bardzo się podobały. Szaszłyki oraz sałatki były pyszne, a zapach roznosił się po całej szkole. Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.

Najlepsze naleśniki pod słońcem

   Kto z nas nie lubi naleśników? Odpowiedź jest prosta … Z pewnością uwielbiają je wszystkie dzieci i dorośli. Uczniowie świetlicy klas 5-8 oraz 1-2 przygotowali przepyszne naleśniki według przepisu. Okazało się, że są świetnymi kucharzami i sprawia im to wiele radości. Z pewnością do domu wrócili z pełnymi brzuchami i dobrym humorem.

   Zajęcia w formie warsztatów odbyły się w pracowni kulinarnej (Laboratoria Przyszłości ).
#LabratoriaPrzyszłości

Śmietana w roli głównej

W czerwcu uczniowie naszych świetlic uczestniczyli w zajęciach kulinarnych z cyklu „Kulinarne podróże te małe i te duże, czyli śmietana w roli głównej”. Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że śmietana, podobnie jak inne produkty mleczne, jest dobrym źródłem pełnowartościowego białka, wapnia, fosforu, witaminy A oraz witamin B2 i witaminy B12. Wapń i fosfor wpływają korzystnie na kości i zęby.

Uczniowie z pomocą wychowawców przygotowali następujące potrawy: sos śmietanowo-czosnkowy, naleśniki z bitą śmietaną oraz sernik ze śmietaną.
Bawiliśmy się świetnie!

Ogórek w roli głównej

W maju uczniowie naszych świetlic uczestniczyli w zajęciach kulinarnych z cyklu „Kulinarne podróże te małe i te duże, czyli ogórek w roli głównej”. Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że w jego zielonym miąższu poza wodą kryje się wiele witamin, mikroelementów oraz substancji o działaniu antybakteryjnym i przeciwnowotworowym. Natomiast ogórki kiszone są produktem niskokalorycznym. Dostarczają one kwas mlekowy, powstający w wyniku fermentacji oraz witaminy z grupy B – witaminę B1, B2, B3 i B6. Są także źródłem bakterii probiotycznych, które wywierają korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu.
Uczniowie z pomocą wychowawców przygotowali następujące potrawy:zupę ogórkową, mizerię, sałatkę jarzynową z ogórkiem kiszonym.
Wszyscy z wielkim apetytem zjedli wspólnie przygotowane posiłki.

Galaretkowy zawrót głowy

   8 marca z okazji Dnia Kobiet, chłopcy ze świetlicy 6-8 przygotowali dla dziewczyn różnokolorowe galaretki, które zamienili w pyszne desery z bitą śmietaną i dekoracyjnymi posypkami. Samodzielnie wykonany deser przez kolegów, sprawił wszystkim dziewczynom dużo radości. 
Galaretki okazały się bardzo smaczne, a uczniowie z wielką radością zajadali pyszne smakołyki. Ten przepyszny deser może przyrządzić każdy, a jego wygląd i smak poprawi nastrój w nawet najgorszy dzień.   

   Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. 

Robotyka w szkole

    W ramach zajęć wspierających w naszej szkole prowadzone są zajęcia z elementów robotyki.

    Uczniowie z klas ósmych uczęszczający na koło fizyczne po zapoznaniu się z instrukcją bardzo starannie składali roboty. Praca trwała kilka zajęć, bo przecież „mBoty” są dość skomplikowane i wymagają skupienia i dokładności. Efekty pracy dały uczestnikom dużą satysfakcję co widać na poniższych zdjęciach. Kolejnym krokiem było zainstalowanie na telefonach programu umożliwiającego sterowanie robotami.

   Na kolejnych zajęciach uruchomimy drukarkę 3D która została poprawnie ustawiona i skalibrowana. Wszyscy uczniowie są bardzo zadowoleni z możliwości korzystania z takich pomocy.

Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Ziemniak i papryka w roli głównej 

   W lutym uczniowie naszych świetlic uczestniczyli w zajęciach kulinarnych z cyklu „Kulinarne podróże te małe i te duże, czyli ziemniak i papryka w roli głównej”. Zajęcia zostały zorganizowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

   Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że bogata w skrobię bulwa ziemniaka po ugotowaniu lub upieczeniu syci na długo. Natomiast papryka jest warzywem bogatym w witaminy (szczególnie w witaminę C, której ma 3 razy więcej niż cytryna) i sole mineralne (potas, wapń). Uczniowie z pomocą wychowawców przygotowali następujące potrawy: pieczone ziemniaki z papryką, frytki, sałatkę paprykową z ryżem. 

Humor i apetyt – dopisywały!

 Ferie zimowe czas zacząć!

   Nasi uczniowie podczas pierwszego dnia ferii uczestniczyli w warsztatach gipsowych i krawieckich. W trakcie zajęć dowiedzieli się jak wykonywać gipsowe odlewy i co jest do nich potrzebne. Sami mogli zalać foremki silikonowe gipsem, a po ich wyschnięciu wyjąć je i ozdobić według własnego pomysłu.     

   Następna część warsztatów odbyła się w Laboratorium Przyszłości, gdzie każdy uczestnik zajęć przygotował swój własny wykrój, który zszył przy pomocy maszyny. Powstały między innymi serduszka, sakiewki, woreczki na skarby, etui i misie. Dzieci miały również okazję zrobić swoje własne bransoletki.

   Z wykonanych prac jesteśmy bardzo dumni, wszyscy świetnie się spisali. Czas minął nam bardzo przyjemnie i kreatywnie.

Dzień pizzy 

   W zeszłym tygodniu na zajęciach kulinarnych nasi uczniowie włączyli się w obchody Światowego Dnia Pizzy. Podczas zajęć dzieci poznały krótką historię pizzy, dowiedziały się, z którego kraju pochodzi oraz z jakich składników można ją zrobić. Następnie uczniowie z wielkim zaangażowaniem zabrali się do pracy: wałkowali ciasto, smarowali sosem, układali wędliny, posypywali serem. Jak zawsze, warsztaty kulinarne przyniosły wszystkim wiele radości i satysfakcji. Dotykanie, przesypywanie, smakowanie czy wąchanie rozmaitych produktów sprzyjały integracji sensorycznej.    

   Zajęcia zorganizowano z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

 

 

Warsztaty krawieckie- EKO TORBY

Warsztaty krawieckie- zimowe sakiewki

Bohater miesiąca- piernik

W tym miesiącu postanowiliśmy zmierzyć się z  PIERNIKAMI. Razem z uczniami świetlicy 1-5 podjęliśmy próbę stworzenia tych słodkich, pachnących cynamonem, goździkami i pomarańczą pyszności. Piernikowy zapach kojarzących się ze świętami unosił się w całej szkole. 

Warsztaty krawieckie- szyjemy SMUTKOZJADKA

Dynia w roli głównej

   W październiku uczniowie naszych świetlic uczestniczyli w zajęciach kulinarnych podczas, których poznali bardzo zdrowe i urodziwe warzywo jakim jest dynia.

    Dzieci dowiedziały się, że jest ona źródłem wielu składników mineralnych takich jak: wapń, magnez, selen, potas czy cynk oraz witamin antyoksydacyjnych: A, C i E, a także kwasu foliowego i niacyny. Uczniowie samodzielnie przygotowali dyniowe smakołyki: zupę dyniową, placki z dyni oraz dyniowe babeczki.

    Wychowankowie naszych świetlic apelują, że warto jeść dynie, gdyż częste jej spożycie chroni nas przed zachorowaniem, a zwłaszcza w okresie jesiennym, kiedy jesteśmy bardziej podatni na infekcje.

Laboratoria Przyszłości- „Kulinarne podróże te małe i te duże”

Jesień może być piękna, wystarczy miłe towarzystwo i pyszne, soczyste jabłko, które jest źródłem witaminy C,E,K, witamin z grupy B oraz beta-karotenu. Każda z tych witamin ma bez wątpienia pozytywny wpływ na nasze zdrowie!

Wiedzą o tym uczniowie naszych świetlic, którzy pod okiem wychowawców przygotowali i zaprezentowali w tym miesiącu potrawy z tych owoców. Szarlotki, naleśniki oraz gofry z musem jabłkowym zachwycały różnorodnością i smakiem.

Zamieszania i śmiechu nam nie brakowało, organizatorzy wierzą, że było warto, a wiedza zdobyta poprzez działanie i zabawę pozostanie z nami na dłużej.